Effekt af stress

0099

Stress har her og nu effekt på din krop. På kort sigt er det ikke nødvendigvis en dårlig ting, men kronisk stress bringer dit helbred i fare.

Hvis du trækker vejret, har du stress. Stress er en naturlig fysisk og mental reaktion på både gode og dårlige oplevelser og kan være gavnligt for dit helbred og din sikkerhed. Din krop reagerer på stress ved at frigive hormoner og øge din vejrtrækning. Din hjerne får mere ilt, hvilket gør dig bedre i stand til at håndtere den situation, du er i. Så på kort sigt hjælper stress dig i svære situationer.

Stress kan forekomme for eksempel på arbejdspladsen eller i hjemmet. Negative livsbegivenheder som skilsmisse eller død forårsager stress. Et andet eksempel kan være fysisk sygdom. Traumatisk stress på grund af for eksempel krig eller katastrofe er også et eksempel på stress.

Kronisk stress kan forårsage en række symptomer og kan påvirke din generelle sundhed og velvære.

Dit centrale nervesystem sender alle ressourcer til din krop, når stress opstår. Når situationen er ovre, bør alle systemer gå tilbage til normalt. Hvis det ikke sker, tager det hårdt på din krop at være i konstant alarmberedskab – også kaldet kronisk stress. Symptomer på kronisk stress kan være irritabilitet, angst og depression og kan lede til for eksempel spiseforstyrrelser, alkoholmisbrug eller social tilbagetrukkenhed.

Når du er under stress, producerer din lever ekstra blodsukker for at give dig et boost af energi. Ikke brugt blodsukker absorberes af kroppen, og du er i risiko for at udvikle type 2 diabetes.

Hurtig vejrtrækning og øget hjertefrekvens kan forstyrre dit fordøjelsessystem, og du kan risikere halsbrand eller sure opstød. Det kan også medføre diarré eller forstoppelse.

Stress kan også for kvinder påvirke menstruationen, så du får uregelmæssig menstruation, eller din menstruation udebliver i en periode.

Du vil også være mere modtagelig for influenza og forkølelse, hvis du er under kronisk stress, da immunsystemet påvirkes.

Hvis du er under varigt stress, kan det være en god idé at opsøge enten krisehjælp eller psykologhjælp, så du kan få styr på stressen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *