Jeg fik 20% flere kunder

Som selvstændig fotograf er der mange udfordringer, når man gerne vil tjene sit levebrød på sit fag og sin passion. Ikke nok med konstante behov for nye kameraer grundet ny teknik – og ikke nok med et utal af konkurrenter, der end ikke har en faglig uddannelse. Der er også hele problematikken i at få passet indgangen af kunder, som jeg kalder det. Jeg har jo en fin hjemmeside, og jeg får da også en hel del henvendelser, der fører til opgaver via den. Men min største kundeindgang er stadig telefonen.

Et tabt opkald er en tabt opgave

Da jeg startede for snart fem år siden, var jeg helt alene i firmaet. Hver gang jeg var på en opgave, måtte jeg jo slukke min mobiltelefon, for jeg kan jo ikke have den til at ringe midt i en fest, en modeoptagelse osv. Jeg havde en god telefonsvarerbesked, men jeg fandt hurtigt ud af, at kun ca. 6 ud af 10 opkald til min svarer resulterede i en indtalt besked. Jeg begyndte så at ringe tilbage til dem, der havde ringet uden at lægge besked, og i de fleste tilfælde havde de allerede fundet en anden fotograf til opgaven i mellemtiden. Noget måtte gøres – men hvad?

For ikke at tabe flere opkald ansatte jeg en sekretær/assistent, der så sad hjemme i mit atelier og passede telefonen og andre småopgaver. Hun var ikke helt gratis, og det gik hurtigt op for mig, at der ikke kom flere kunder af den grund. Jeg undersøgte lidt, og det viste sig, at hun ikke var særligt venlig i telefonen, og at hun ofte sad og knævrede med veninder i timevis – hvilket jo gjorde at min telefon var optaget. Hun røg ud!

Responsum Telefonpasning blev svaret

Min gamle læremester – Helge Berthelsen – rendte jeg i på et seminar kort efter, jeg havde dyret dullen, og jeg fortalte ham om mine trængsler. Han fortalte så, at han selv havde været det samme igennem, efter han havde skåret ned på sit personale. Han havde så indgået en aftale om telefonpasning med Responsum, der er et firma, der lever af den slags.

Dem tog jeg fat i, og det viste sig at være en god ide, for de tilbød mig uden at blinke en måneds gratis prøveperiode. Det tog jeg selvfølgelig imod, og det viste sig hurtigt at være en god ide, for jeg missede ikke ét eneste opkald. Min kundetilgang steg sgu med 20% allerede den første måned, og i dag er det lavet således, at de styrer min kalender, sender brochurer osv. ud for mig. Det betyder, at jeg kan koncentrere mig om det, jeg er bedst til: At tage billeder.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *